Wednesday, July 6, 2011

Mereka Tak Faham!!


ok.. xda ape yang nak diperkatakan sangat.. ini ape yang aku rasa saat ini.. dah macam lagu Medicine pulak..
well, whatever it is this is my side of viewing..

sesetengah orang yang kita cukup kenali kata mereka sangat memahami kita.. tapi sebenarnya mereka tidak faham.. mereka tak faham kenapa tiba-tiba kita menangis.. kenapa tiba-tiba kita terasa kecil hati, kenapa kita lebih selesa dengan orang yang lain... kenapa kita suka itu dan ini..

apa yang akan mereka ucapkan adalah... kenapa kita tidak memahami mereka...memahami perasaan mereka..sedangkan mereka sendiri tidak mahu memahami kita..kita mahukan mereka menghormati perasaan kita.. memahami kehidupan kita.. just give us space to breath in our own world.. setiap orang ada lain-lain kehendaknya... everything would be ok if rules of understanding adopted in our life.. mcm give and take.. ada tolenrasi.. tapi kalau itu pun masih susah yang difahami, apa lagi yang mampu aku buat.. aku redha..

aku pernah mengalami keadaan sebegitu rupa..seringkali diherdik dimaki sebab mereka tak faham... tak faham punca sebernarnya terjadi.. seringkali juga aku makan hati.. langkah terbaik adalah menangis..ataupun luahkan di blog..xpun aku amik air sembahyang..sembahyang.. that's me.. lebih suka memendam..tapi jangan cabar aku..kadang-kadang kesabaran ada hadnya.. bila kesabaran itu goyah.. jangan salahkan aku andai aku bersikap kurang ajar..jangan salahkan aku andai aku meninggikan suara..jangan salahkan aku andai aku mencampakkan barang ke mana-mana... jangan salahkan aku andai aku menghempas pintu...

aku dah bagi semampu yang aku boleh bagi.. kadang-kadang aku korbankan keinginan aku untuk mereka.. tapi hasilnya, aku dituduh kurang ajr.. xhormat pada orang.. pentingkan diri sendiri.. sebabnya... mereka tak pernah nak faham aku... mereka tak pernah cuba untuk berbuat demikian...  aku yang perlu menjaga hati mereka dari hati aku sendiri..

kadang-kadang sampai aku fikir, takda sapa pun yang sayangkan aku.. no one that cares for me.. no one.. sampai kadang-kadang aku nak bawa diri ke suatu tempat yang sangat jauh.. jauh dari sini..tapi aku tahu, masih ada yang menyayangi aku..

cuma aku harap, tolong fahami aku...tolong cuba untuk memahami kehidupan aku.. aku punya dunia aku sendiri.. beri aku ruang untuk bernafas dengan aman.. jangan suka mengambil kesempatan ke atas aku atas tiket status korang.. jangan biarkan apa yang aku pendam selama ini memakan diri..  Jangan menghukum aku tanpa memahami keadaan sebenar.. Ya Allah, kuatkan imanku.. kau tenangkanlah hatiku.. jauhkan aku dari semua perkara-perkara yang jahat..Amin!

sebab aku tahu hidup ini mcam marker permenant..sekali dah tulis ambil masa untuk memadamnya.. hidup bukan seperti novel yang bisa dipenakan mengikut kehendak si penulis.. hiddup ini adalah realiti.. whatever happened we must face it..
cuma pintaku.. fahami aku!

2 comments:

  1. Sabar ye shida......Susah nak pahamkan org yang xpaham kite...buat dunno je, jgn simpan dalam hati.....Nanti kite yg xtenteram.....

    ReplyDelete
  2. hidup kena banyak bersabar..dah dugaan namanya..
    itulah kan ikut hati, kita yang merana.. hehe

    ReplyDelete